"La ribelle George Sand" articolo di Lavinia Capogna ~ Rebel George Sand (Italian/English)
"La ribelle George Sand" articolo di Lavinia Capogna
Italian/English
La ribelle George Sand
Articolo di Lavinia Capogna
Studiando la vita di George Sand la prima cosa che viene in mente è che ella sembra una ragazza del 1975 catapultata nel 1830, il tempo della sua gioventù.
I suoi amori, tra cui spiccano per celebrità Fryderyk Chopin e Alfred de Musset, la sua vita spregiudicata e libertaria hanno avuto il sopravvento nell’immaginario collettivo sulla sua opera letteraria.
Era una scrittrice di talento, una lavoratrice indefessa che trascorreva gran parte della notte scrivendo alla luce del lume a petrolio del suo studio. Aveva una fantasia inesauribile, poteva anche scrivere una quindicina di pagine ogni notte nella sua bella e lineare calligrafia cosa che aveva suscitato l’ammirazione del suo grande amico Gustave Flaubert che invece centellinava ogni parola e rifletteva su ogni frase nei suoi manoscritti.
Un altro suo grande amico, Balzac, anche lui estremamente prolifico come scrittore e geniale inventore di trame e di caratteri, le diede, quando lei era agli esordi letterari, alcuni utili consigli professionali. Ella debuttò a 25 anni con il bel romanzo “Indiana” e il suo successo fu immediato.
Il suo vero nome era Aurore Dupin e scelse il nome d’arte di George Sand, ispirato a quello del suo compagno Julien Sandeau, anche perché nella prima parte dell’Ottocento le donne scrittrici erano malviste. Esse erano spesso costrette o a scomparire nel nulla, scrivendo libri senza il loro nome stampato sulla copertina, oppure a celarsi sotto un nome d’arte maschile socialmente accettabile.
George Sand era nata nel 1807 in una famiglia molto singolare socialmente: sua nonna era un’aristocratica figlia del figlio illegittimo del re di Polonia imparentata anche con i reali di Francia. Era una di quelle signore aristocratiche Settecentesche dalla mentalità aperta che in gioventù avevano letto le opere di Voltaire, Rousseau, Diderot e D’Alambert.
Suo padre era un importante militare deceduto prematuramente a causa di una caduta da cavallo, sua madre era invece una donna di famiglia povera.
George Sand crebbe in parte nella grande casa di Nohant (oggi Nohant – Vic) che fu poi la sua residenza eccetto gli anni che ella trascorse a Parigi. Nohant è una bellissima cittadina nel Berry, una zona verdeggiante, con antiche case di pietra e piccoli caffè all’ombra del tigli.
La casa di George Sand è una grande villa, oggi museo, arredata con bei mobili ma non eccessivamente sfarzosi, alle pareti del salone risalta un ritratto giovanile della scrittrice: una piacevole ragazza con i capelli castani, un’aria intelligente ed intensa.
La sua infanzia non fu particolarmente felice perché venne spesso ignorata dalla madre, che George Sand amava molto come emerge dai suoi “Diari”, e relegata in un convento. Adolescente decise di diventare suora, il che fu subito malvisto da sua nonna, la quale aveva ereditato un certo anticlericalismo dai filosofi Illuministi, tanto che la andò a prendere e la riportò nella grande casa di Nohant. George Sand invece rimase cristiana sempre avversata dai bigotti.
A 18 anni si innamorò di un coetaneo, l'avvenente Casimir Dudevant, un aristocratico al verde, e dovette ingaggiare una vera e propria battaglia familiare per poterlo sposare. Nonostante ciò Casimir si rivelò deludente, non avevano grandi interessi in comune, era alcolizzato, fu piuttosto infedele e la loro vita intima era infelice.
Lei e il marito ebbero due figli, Maurice e Solange, anche se alcuni biografi ritengono, a seguito del ritrovamento di alcune lettere, che Solange fosse figlia di un poeta amante della scrittrice quando ella era già profondamente delusa dalle infedeltà di Casimir. Egli arrivò, da ubriaco, a minacciarla con un coltello davanti ad alcuni commensali.
George Sand lo lasciò e a quel tempo, il 1832, era un grande scandalo che una moglie lasciasse il marito e i figli. In realtà George Sand fu una madre molto premurosa, lasciò perfino a suo marito tutte le sue ingenti sostanze eccetto una cifra modesta per lei con cui vivere a Parigi e raggiunse un accordo per condividere la custodia dei figli part-time.
Nello stesso anno osò scrivere un bel romanzo, “Lélia”, su una donna infelice con il marito. Il romanzo ebbe un grande successo.
Per comprendere la portata della rivoluzione culturale di George Sand, di cui parleremo tra breve, bisogna dare un breve sguardo a quale era la condizione delle donne nel 1800: le classi sociali erano tre, l’aristocrazia, la nascente borghesia, il proletariato. La maggior parte delle donne dell’epoca, così come la maggior parte degli uomini, erano analfabete. Erano poche le donne che avevano una istruzione privata in collegi o istituti religiosi o con un precettore.
Le aristocratiche vivevano in un mondo privilegiato ma anche spesso soffocante.
Le borghesi potevano aspirare ad un posto di istitutrici come Charlotte Brontë.
Solamente le popolane potevano lavorare facendo lavori estremamente mal pagati e sfruttati: lavandaie, cameriere, ricamatrici, ostesse, infermiere, che era un lavoro mal visto perché erano al fronte con i soldati.
C’erano poi le cortigiane, il cui esempio più realistico è Valérie ne "La cugina Bette" di Balzac, piccola borghese che manda in rovina i suoi ricchissimi e dissoluti amanti o "Nanà" di Zola che fa altrettanto.
Nell'ultimo gradino sociale c'erano le prostitute che spesso si ritrovano nei capolavori del 1800 come "I Miserabili" di Victor Hugo, "Oliver Twist" di Charles Dickens, "Resurrezione" di Lev Tolstoj ed infine l’indimenticabile, innocente Sonia di “Delitto e castigo” di Dostoevskij.
Le donne erano soggette all’autorità dei padri o in mancanza di essi di un fratello maggiore e poi del marito. Non potevano votare laddove era possibile solo agli uomini di censo elevato, non potevano accedere alla maggior parte delle professioni: era impossibile per una donna essere un medico o un avvocato. Moltissime donne facevano una vita molto ritirata tra la chiesa e la casa paterna come si legge nel capolavoro di Balzac, “Eugénie Grandet”.
Avevano molti figli perché non esisteva nessun metodo anticoncezionale, anche dieci o di più, la mortalità per parto era molto elevata e anche la mortalità infantile. Non esistevano medicine eccettuato alcuni intrugli che spesso erano venduti dai farmacisti o addirittura sotto forma di sciroppi o pastiglie da venditori ambulanti.
Il matrimonio era l’unico obiettivo della vita delle donne. La vita media era molto più breve di adesso causa appunto delle non conoscenze mediche e delle drammatiche condizioni sociali ed igieniche.
I matrimoni avvenivano per le ragazze attorno ai 18, 20 anni, a 25 una ragazza era già considerata troppo adulta ed era escluso che un uomo chiedesse la sua mano. Invece per gli uomini l’età media del matrimonio era dopo la trentina. Dopo i 40 anni si era considerati anziani.
Naturalmente c’erano matrimoni che nascevano da autentici amori ma la maggior parte erano il risultato di accordi economici e sociali.
George Sand si ribellò a tutto ciò con la sua vita e con le sue opere, sostenne che le donne dovevano poter scegliere la propria vita, il proprio lavoro e seguire i loro sentimenti autentici.
Proprio quando George Sand lasciò il marito e si trasferì a Parigi verso il 1832 a 28 anni incominciando a frequentare una cerchia di bohémien e socialisti poté trovare il suo vero io e realizzare se stessa.
Parigi era allora molto diversa da quella di oggi, era una città in cui c’erano ancora molti spazi verdi, giardini, orti con cespugli di rose o profumati rododendri che spuntavano all’improvviso nelle ripide strade strette del quartiere Latino o di Montmartre, piccole botteghe con insegne o con scritte armoniose sulle vetrine, non esistevano i grandi boulevards che furono costruiti tempo dopo dall’architetto Haussmann, le case avevano scale strette e soffitte con abbaini che si affacciavano sui tetti ardesia turchini.
Molti ristoranti e teatri erano vietati alle donne. Anche per questo motivo George Sand iniziò ad usare abiti maschili. L’altro motivo era che lei voleva affermare la sua libertà in ogni modo. Gli abiti femminili del tempo erano molto ingombranti e scomodi composti da busti, gonne strette alla vita, crinoline.
Una graziosa stampa dell’epoca ritrae George Sand a passeggio con un amico. Ella indossa una redingote, che era una giacca svolazzante per così dire, un gilet, un’elegante cravatta, dei larghi pantaloni e degli stivaletti di vernice. Scambiata per un gentiluomo ella poteva tranquillamente frequentare i luoghi proibiti alle donne.
Inoltre iniziò a fumare sigarette e a volte il sigaro. Il fumo era una moda del tutto impensabile per una donna di allora.
I nuovi amici di George Sand erano ragazzi e ragazze parigini, anticonformisti, artisti, le ragazze non erano trattate dai loro amici come inferiori o come oggetti sessuali ma da pari a pari, essi aderivano al socialismo, una nuova idea sociale nata proprio con la rivoluzione industriale.
Durante la vita di George Sand scoppiarono tre rivoluzioni in Francia: nel 1830, nel 1848 e nel 1870. Nel 1848 quando la rivoluzione scosse non solo la Francia ma l’Europa intera George Sand ebbe l’incarico nel governo rivoluzionario di ministro della propaganda lavorando insieme al poeta Lamartine e scrisse alcuni proclami che ebbero grande risonanza. Ella fu anche amica di un famoso politico socialista, Louis Blanc.
George Sand scrittrice, socialista e femminista, seguace del libero amore e bisessuale, come vedremo, non poteva perciò essere immune da una violenta critica dei reazionari. Le sue opere letterarie sono poco conosciute in Italia perché vennero messe all’indice dalla chiesa cattolica e sono state pubblicate con immenso ritardo.
In Francia ella veniva sempre attaccata e non potendo attaccare i suoi libri di grande successo attaccarono, utilizzando un metodo ancora oggi in uso, la sua vita privata. In realtà George Sand aveva dei valori morali più alti della media delle persone.
Venne perfino coniato un neologismo che ebbe un certo successo “georgesandismo”, esso si riferiva a lei in modo sprezzante e indicava una donna dissoluta e ribelle. Venne usato in Francia ma anche in Inghilterra, in Italia e persino in Russia.
Gli amori di George Sand rappresentarono un gossip che si leggeva sempre sui mediocri giornali parigini.
Il suo amico Balzac parlò di lei in modo molto diverso in una lettera privata inviata alla sua futura moglie, madame Hanska, da come era descritta nei giornali parigini:
"In materia di morale (George) è come un ragazzo (Balzac usa il maschile) di vent’anni fondamentalmente casto, decisamente prudente e sorprendentemente timido".
Grande scandalo suscitò la relazione sentimentale tra George Sand e la famosa attrice teatrale Marie Dorval, che emerge chiaramente dal loro carteggio e che fu conosciuta anche all’epoca. Le lettere di George Sand a Marie Dorval sono poetiche e delicate. La chiamava “angelo del mattino”. Il compagno di Marie Dorval, il poeta Alfred de Vigny, intimò minacciosamente in una lettera all’attrice di lasciare "quella dannata lesbica" cioè George Sand.
L’amore tra George Sand e Marie Dorval divenne poi una grande amicizia, dopo la morte dell’attrice George Sand sostenne finanziariamente i figli di Marie pagando loro gli studi e per molti anni essi furono ospiti l’estate nella sua bella casa di Nohant.
Non si sa se George Sand abbia avuto anche una relazione sentimentale con Marie d’Agoult come venne sospettato nel gran mondo parigino. Marie d’Agoult era una aristocratica, compagna del celebre compositore e virtuoso pianista tedesco Franz Liszt. Ella scriveva anche dei romanzi con lo pseudonimo maschile Daniel Stern.
George Sand era una grande amica di entrambi, Marie D’Agoult trascorse una felice estate nella casa di Nohant insieme a George Sand, la scrittrice ebbe parole di grande ammirazione verso di lei. Nei suoi “Diari” scrisse che Marie D’Agoult era di una “bellezza accecante”: ella era bionda con gli occhi azzurri.
Ma poi la loro amicizia si ruppe e si trasformò in una grande inimicizia. Nessuno seppe mai il motivo. Lo voce che girò nel mondo degli artisti parigini fu che ci fosse stata fra le due donne una relazione sentimentale e che la rottura fosse avvenuta perché Marie D’Agoult si sarebbe rifiutata di lasciare Franz Liszt ma sono ipotesi non supportate da nessun documento storico.
I due amori maschili più celebri di George Sand furono il poeta e commediografo Alfred De Musset e il grande compositore polacco Fryderyk Chopin.
De Musset era un bel ragazzo di buona famiglia, pieno di talento, conosciuto per la sua passione per il vino e per le sue molte relazioni sentimentali. Soffriva di grandi problemi psicologici: aveva infatti allucinazioni. George Sand, come è stato evidenziato dai suoi migliori biografi, aveva un atteggiamento materno e protettivo verso i suoi compagni di solito giovani vulnerabili e di talento, un lato tipico, secondo la moderna psicologia, delle donne che hanno avuto un'infanzia infelice.
Nel tentativo di aiutare De Musset nel 1834 ella gli propose un viaggio a Venezia. Durante il viaggio, allora molto avventuroso, sia in carrozza sia in nave per raggiungere da Parigi la Serenissima incontrarono uno scrittore allora misconosciuto, Stendhal.
Il viaggio si rivelò un disastro. Non solo De Musset ebbe un grande peggioramento, fu infedele e una notte giunse anche a dirle, rabbiosamente, e, senza nessuna considerazione del fatto che l’avrebbe ferita, che non era mai stato innamorato di lei.
Questa fu la fine della loro relazione anche se non della loro amicizia che tempo dopo riprese in toni più pacati.
A Venezia George Sand iniziò una importante relazione con un medico, Pietro Pagello, che aveva chiamato nel tentativo di aiutare De Musset in preda alle sue allucinazioni. Pagello era un uomo completamente diverso dal poeta, pacato ed empatico e riuscì ad ottenere qualche risultato in rapporto alla salute di De Musset con le sue cure assidue.
Perfino il bel mondo parigino si scandalizzò che George Sand che era partita per Venezia con De Musset fosse ritornata con il dottor Pagello.
Invece l’amore con Fryderyk Chopin durò ben 9 anni. Nel 2020 uno studioso svizzero, Moritz Weber, ha fatto l'ipotesi che Chopin fosse omosessuale sulla base di alcune frasi di sue lettere ad un caro amico che sembrano abbastanza inequivocabili e, detto per inciso, questa ipotesi è stata male accolta in Polonia.
L’amore tra George Sand e Chopin che ha fatto versare fiumi d’inchiostro sembra essere stata in realtà più un’amicizia romantica che un amore.
Anche verso Chopin George Sand ebbe un atteggiamento molto protettivo. Per far migliorare la tubercolosi di cui lui soffriva (e che avrebbe contribuito alla sua morte precoce a soli 39 anni) lo condusse nell’isola di Palma de Maiorca in Spagna. Maiorca era allora un’isola selvaggia e non ancora scoperta dai turisti.
Anche questo soggiorno si rivelò però difficile a causa degli uragani e della situazione emotiva e fisica di Chopin che nonostante ciò compose sull’isola alcuni dei suoi brani più belli.
Essi vissero insieme anche alcuni anni a Parigi ma la loro amicizia romantica si disintegrò nel 1848 a causa delle cattive parole di Solange, la figlia di George Sand, che si inventò delle bugie sulla sua famiglia che fecero allontanare il musicista dalla sua grande amica. Sembra che Solange fosse un carattere maligno, molto ostile alla madre e facile ad inventare pesanti menzogne per ottenere i suoi scopi.
George Sand ebbe anche nel corso della sua vita una relazione, in verità durata solo una tempestosa settimana, con lo scrittore Prosper Mérimée e un’altra con il pittore Louis Delacroix.
Nel 1855 una tragedia colpì George Sand, morì Jeanne, una sua nipote di soli due anni. Fu certamente il più grande dolore della scrittrice. Per molti giorni ella non volle vedere nessuno e si rinchiuse nella sua stanza. Suo figlio Maurice temette per la sua vita ma ella lentamente si riprese e tempo dopo compose un libro, "Jeanne", in cui raccontò la storia della nipote.
Spesso i suoi libri trattavano la vita di alcune donne come il già citato “Lélia”, “Lucrezia Floriani”, “Lavinia”, scritti in un bello stile poetico e suadente, oppure temi campestri come in “La piccola Fadette”, “La palude del diavolo” o “François Le Champi”, che sarebbe stato anche citato da Marcel Proust in “Alla ricerca del tempo perduto”.
Balzac si era invece ispirato a lei per creare il personaggio della buona Camille Maupin nel suo romanzo “Beatrix” nel 1839.
George Sand mori l’8 giugno del 1876 un mese prima del suo 72esimo compleanno che sarebbe stato il 1 luglio a causa di una non ben precisata malattia di stomaco, probabilmente un tumore, che le procurava lancinanti dolori. Qualche ora prima di morire ella chiese che il suo letto venisse spostato in modo da poter vedere la luce dell’alba.
Un ultimo atto di amore verso la vita.
Chopin
Rebel George Sand
Article by Lavinia Capogna
Studying George Sand's life, the first thing that comes to mind is that she seems like a girl from 1975 catapulted back to 1830, the time of her youth.
Her loves, among which Fryderyk Chopin and Alfred de Musset stand out in celebrity, her unprejudiced and libertarian life took over the collective imagination from her literary work.
She was a talented writer, a tireless worker who spent much of the night writing by the light of the oil lamp in her study. She had an inexhaustible imagination; she could even write about fifteen pages each night in her beautiful, straightforward calligraphy which had aroused the admiration of her great friend Gustave Flaubert who, on the other hand, centered every word and pondered every sentence in his manuscripts.
Another great friend of hers, Balzac, who was also extremely prolific as a writer and a brilliant inventor of plots and characters, gave her, when she was in her literary beginnings, some useful professional advice. She made her debut at age 25 with the beautiful novel "Indiana," and her success was immediate.
Her real name was Aurore Dupin and she chose the stage name George Sand, inspired by that of her partner Julien Sandeau, partly because in the early part of the 19th century women writers were frowned upon. They were often forced either to disappear into thin air, writing books without their name printed on the cover, or to hide under a socially acceptable male stage name.
George Sand was born in 1807 into a very socially singular family: her grandmother was an aristocratic daughter of the illegitimate son of the King of Poland who was also related to the royals of France. She was one of those open-minded eighteenth-century aristocratic ladies who had read the works of Voltaire, Rousseau, Diderot and D'Alambert in their youth.
Her father was a prominent military man who died prematurely from a fall from a horse, while her mother was a woman from a poor family.
George Sand grew up partly in the large house in Nohant (now Nohant - Vic) which was then her residence except for the years she spent in Paris. Nohant is a beautiful little town in the Berry, a leafy area with old stone houses and small lime-shaded cafes.
George Sand's house is a large mansion, now a museum, furnished with beautiful but not overly lavish furniture; a youthful portrait of the writer stands out on the walls of the living room: a pleasant girl with brown hair, an intelligent and intense air.
Her childhood was not particularly happy because she was often ignored by her mother, whom George Sand loved dearly as is evident from her "Diaries," and relegated to a convent. As a teenager she decided to become a nun, which was immediately frowned upon by her grandmother, who had inherited a certain anticlericalism from the Enlightenment philosophers, so much so that she picked her up and took her back to the big house in Nohant. George Sand, on the other hand, remained a Christian always opposed by bigots.
At 18 she fell in love with a peer, the handsome Casimir Dudevant, a broke aristocrat, and had to engage in a real family battle in order to marry him. Nevertheless, Casimir turned out to be disappointing; they had no great interests in common, he was an alcoholic, quite unfaithful, and their intimate life was unhappy.
She and her husband had two children, Maurice and Solange, although some biographers believe, following the discovery of some letters, that Solange was the daughter of a poet who was the writer's lover when she was already deeply disappointed by Casimir's infidelities. He went so far as to drunkenly threaten her with a knife in front of some of the diners.
George Sand left him, and at that time, 1832, it was a great scandal for a wife to leave her husband and children. In fact George Sand was a very caring mother, she even left her husband all her considerable wealth except a modest amount for her to live with in Paris and reached an agreement to share custody of the children part-time.
In the same year she dared to write a beautiful novel, "Lélia," about a woman unhappy with her husband. The novel was a great success.
To understand the scope of George Sand's cultural revolution, which we will discuss shortly, we need to take a brief look at what the status of women was in 1800: there were three social classes, the aristocracy, the emerging bourgeoisie, and the proletariat. Most women of the time, as well as most men, were illiterate. There were few women who were privately educated in colleges or religious institutions or with a preceptor.
Aristocrats lived in a privileged but also often stifling world.
Bourgeois women could aspire to a position as governesses like Charlotte Brontë.
Only commoners could work doing extremely poorly paid and exploitative jobs: laundresses, maids, embroiderers, mistresses, nurses, which was frowned upon work because they were at the front with the soldiers.
Then there were the courtesans, the most realistic example of whom is Valérie in Balzac's "Cousin Bette," a petite bourgeois who ruins her very rich and dissolute lovers or Zola's "Naná" who does the same.
On the last social rung were the prostitutes often found in the masterpieces of the 1800s such as Victor Hugo's "Les Miserables," Charles Dickens' "Oliver Twist," Lev Tolstoy's "Resurrection" and finally the unforgettable, innocent Sonia of Dostoevsky's "Crime and Punishment."
Women were subject to the authority of their fathers or in their absence an older brother and then their husband. They could not vote where it was only possible for men of high census, they could not enter most professions: it was impossible for a woman to be a doctor or a lawyer. Many women led a very withdrawn life between the church and the paternal home as we read in Balzac's masterpiece, "Eugénie Grandet."
They had many children because there was no birth control method, even ten or more, the mortality rate by childbirth was very high and also the infant mortality rate. There were no medicines except some concoctions that were often sold by pharmacists or even in the form of syrups or tablets by street vendors.
Marriage was the sole focus of women's lives. The average life span was much shorter than now due precisely to the lack of medical knowledge and the dramatic social and hygienic conditions.
Marriages took place for girls around the age of 18, 20, at 25 a girl was already considered too adult and there was no way a man would ask for her hand. In contrast, for men the average age of marriage was after 30. After 40 one was considered old.
Of course there were marriages that arose from genuine love affairs but most were the result of economic and social arrangements.
George Sand rebelled against this with her life and works, she argued that women should be able to choose their own lives, their own work and follow their authentic feelings.
It was precisely when George Sand left her husband and moved to Paris around 1832 at the age of 28 and began to associate with a circle of bohemians and socialists that she was able to find her true self and realize herself.
Paris was then very different from what it is today, it was a city in which there were still many green spaces, gardens, vegetable gardens with rose bushes or fragrant rhododendrons springing up suddenly in the steep narrow streets of the Latin Quarter or Montmartre, small stores with signs or with harmonious lettering on their windows, there were no large boulevards that were built some time later by the architect Haussmann, houses had narrow staircases and attics with dormer windows that overlooked turquoise slate roofs.
Many restaurants and theaters were forbidden to women. For this reason, too, George Sand began to use men's clothes. The other reason was that she wanted to assert her freedom in every way. Women's dresses of the time were very bulky and uncomfortable consisting of corsets, skirts tight at the waist, crinolines.
A lovely print of the time depicts George Sand walking with a friend. She is wearing a redingote, which was a billowing jacket as it were, a vest, an elegant tie, wide pants, and patent leather boots. Mistaken for a gentleman she could safely frequent the places forbidden to women.
She also began smoking cigarettes and sometimes cigars. Smoking was a completely unthinkable fashion for a woman at that time.
George Sand's new friends were Parisian boys and girls, nonconformists, artists, girls were not treated by their friends as inferior or as sex objects but as equals, they adhered to socialism, a new social idea born precisely with the industrial revolution.
Three revolutions broke out in France during George Sand's lifetime: in 1830, 1848 and 1870. In 1848 when the revolution shook not only France but all of Europe George Sand was given the post in the revolutionary government of minister of propaganda working together with the poet Lamartine and wrote some proclamations that had great resonance. She was also a friend of a famous socialist politician, Louis Blanc.
George Sand writer, socialist and feminist, follower of free love and bisexual, as we shall see, could therefore not be immune from violent criticism of reactionaries. Her literary works are little known in Italy because they were put on the index by the Catholic Church and were published with immense delay.
In France she was always attacked, and unable to attack her highly successful books they attacked, using a method still in use today, her private life. In reality George Sand had higher moral values than the average person.
A neologism was even coined that had some success "Georgesandism," it referred to her in a derogatory way and indicated a dissolute and rebellious woman. It was used in France but also in England, Italy and even Russia.
George Sand's amours represented a gossip that was always read in mediocre Parisian newspapers.
Her friend Balzac spoke of her very differently in a private letter sent to his future wife, Madame Hanska, from how she was described in the Parisian newspapers:
"In matters of morals (George) is like a boy (Balzac uses the masculine) of twenty fundamentally chaste, decidedly prudish and surprisingly shy."
Great scandal was caused by the romantic relationship between George Sand and the famous stage actress Marie Dorval, which clearly emerges from their correspondence and was also known at the time. George Sand's letters to Marie Dorval are poetic and delicate. She called her a "morning angel." Marie Dorval's companion, the poet Alfred de Vigny, threateningly intimated in a letter to the actress to leave "that damned lesbian" i.e. George Sand.
The love between George Sand and Marie Dorval later became a great friendship, after the actress's death George Sand financially supported Marie's children by paying for their studies and for many years they were summer guests at her beautiful house in Nohant.
It is not known whether George Sand also had a romantic relationship with Marie d'Agoult as was suspected in the Parisian high society. Marie d'Agoult was an aristocrat, a companion of the famous German composer and virtuoso pianist Franz Liszt. She also wrote novels under the male pseudonym Daniel Stern.
George Sand was a great friend of both of them, Marie D'Agoult spent a happy summer at the house in Nohant together with George Sand, the writer had words of great admiration for her. She wrote in her "Diaries" that Marie D'Agoult was of a "blinding beauty": she was blond with blue eyes.
But then their friendship broke down and turned into a great enmity. No one ever knew why. The rumor that circulated in the world of Parisian artists was that there had been a love affair between the two women and that the breakup had occurred because Marie D'Agoult had allegedly refused to leave Franz Liszt but these are hypotheses unsupported by any historical documents.
George Sand's two most famous male loves were the poet and playwright Alfred De Musset and the great Polish composer Fryderyk Chopin.
De Musset was a handsome boy from a good family, full of talent, known for his passion for wine and his many love affairs. He suffered from major psychological problems: in fact, he had hallucinations. George Sand, as has been pointed out by her best biographers, had a maternal and protective attitude toward her usually vulnerable and talented young companions, a typical side, according to modern psychology, of women who have had unhappy childhoods.
In an attempt to help De Musset in 1834 she proposed a trip to Venice. During the then very adventurous trip, both by carriage and by ship to reach the Serenissima from Paris, they met a then misunderstood writer, Stendhal.
The trip turned out to be a disaster. Not only did De Musset have a great deterioration, he was unfaithful and one night even went so far as to tell her, angrily, and, without any consideration of the fact that he would hurt her, that he had never been in love with her.
This was the end of their relationship though not of their friendship, which some time later resumed in calmer tones.
In Venice George Sand began an important relationship with a doctor, Pietro Pagello, whom she had called in an attempt to help De Musset in the grip of his hallucinations. Pagello was a completely different man from the poet, calm and empathetic, and he managed to achieve some results in relation to De Musset's health with his assiduous care.
Even the Parisian bohemian world was scandalized that George Sand who had left for Venice with De Musset had returned with Dr. Pagello.
Instead, her love with Fryderyk Chopin lasted a full nine years. In 2020, a Swiss scholar, Moritz Weber, made the hypothesis that Chopin was homosexual based on a few sentences from his letters to a close friend that seem quite unequivocal, and, incidentally, this hypothesis was poorly received in Poland.
The love between George Sand and Chopin that has caused rivers of ink to spill seems to have actually been more of a romantic friendship than a love affair.
George Sand also had a very protective attitude toward Chopin. To improve the tuberculosis from which he suffered (and which would contribute to his early death at only 39) she took him to the island of Palma de Majorca in Spain. Majorca was then a wild island not yet discovered by tourists.
However, this stay also proved difficult because of hurricanes and Chopin's emotional and physical situation, who nevertheless composed some of his most beautiful pieces on the island.
They also lived together for a few years in Paris, but their romantic friendship disintegrated in 1848 due to the bad words of Solange, George Sand's daughter, who made up lies about her family that drove the musician away from his great friend. It seems that Solange was a malicious character, very hostile to her mother and easy to invent heavy lies to get her own ends.
George Sand also had during her lifetime an affair, admittedly lasting only a stormy week, with the writer Prosper Mérimée and another with the painter Louis Delacroix.
In 1855 tragedy struck George Sand; Jeanne, a granddaughter of only two years old, died. It was certainly the writer's greatest grief. For many days she did not want to see anyone and locked herself in her room. Her son Maurice feared for her life but she slowly recovered and some time later composed a book, "Jeanne," in which she told the story of her granddaughter.
Often her books dealt with the lives of certain women, such as the aforementioned "Lélia," "Lucrezia Floriani," and "Lavinia," written in a beautifully poetic and persuasive style, or with country themes as in "Little Fadette," "The Devil's Swamp," or "François Le Champi," which would also be quoted by Marcel Proust in "In Search of Lost Time."
Balzac had instead been inspired by her to create the character of the good Camille Maupin in his novel "Beatrix" in 1839.
George Sand died on June 8, 1876, a month before her 72nd birthday, which would have been July 1, due to an unspecified stomach ailment, probably a tumor, that caused her excruciating pain. A few hours before her death she asked that her bed be moved so that she could see the light of dawn.
A final act of love toward life.
De Musset